وبلاگ برزخ تکریت ( انتهای کانال ... )

خاطرات آزاده اصغر حکیمی مزرعه نو

خاطرات آزاده اصغر حکیمی مزرعه نو
تکریت 11 - اولین اردوگاه مفقودین و مخوف ترین اردوگاه اسرا

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قسمت 149 - سیمای نفاق 1

سه شنبه, ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۰۹:۱۸ ق.ظ

 سیمای نفاق ۱
 
در ادامه معرفی برنامه‌های تلویزیون و در واقع بعد از پایان برنامه فارسی تلویزیون عراق حدود یک ساعتی نیز برنامه‌ای تحت عنوان ‌"سیمای مجاهد" که ما به آن سیمای منافق می‌گفتیم شامل اخبار و برنامه‌های تبلیغاتی و نشست‌های سران منافق با اعضای فریب خورده و عملیاتهایی که در مناطق مرزی ایران و عراق علیه هموطنان خود داشتند تفسیر و تبلیغ می‌کرد.
قبل از اینکه به برنامه‌های منافقین بپردازیم لازم است اشاره کنم در مقطعی روزنامه انگلیسی زبان "بغداد ابزرور" بین آسایشگاهها توزیع می‌شد که اطلاعات خاصی نداشت و اخبار مربوط به جنگِ آن نیز همیشه تکراری بود و بچه‌ها بیشتر برای تقویت زبان خارجی از آن استفاده می‌کردند.
 اخبار مربوط به جنگ چون تکراری بود بنده از حفظ بودم هنوز واژه لاتین آرمی‌  سُلجرز the army soldiers به معنی سربازان ارتش که در صدر متن مربوط به اخبار جنگ بود در حافظه‌ام مانده است .
البته شنیدم در یکی از اردوگاه‌های صلیبی ( تحت نظارت صلیب سرخ ) بچه‌ها که بدنبال باطری برای رادیوی مخفی خود می‌گردند از مطلب علمی درج شده در همین روزنامه استفاده کرده و با استفاده از اسید حاصل از پوست انار برق مورد نیاز خود را تولید می‌کنند.

در  آبانماه سال ۶۶ نیز اولین نشریه منافقین  تحت عنوان " مجاهد  "  بین آسایشگاه ها توزیع شد و اولین خبری که نظرم را جلب کرد درج خبر مرحوم شدن آیت الله خاتمی ـ  رحمت الله علیه . امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان یزد بود که با توهین‌هایی نیز همراه بود.
این نشریه در قطع  حدودا A3 و در حد سه الی چهار نسخه بین هر آسایشگاه توزیع می‌شد و پس از پایان مهلت مطالعه بدون هرگونه خط خوردگی یا کم و کاستی باید تحویل می‌دادیم .
بعثی‌ها می‌ترسیدند از حاشیه سفید آن در راستای نشر اخبار و حدیث و روایت و... استفاده نماییم لذا بدقت این موارد را مد نظر داشتند.
این نشریه چون مختص اُسرا چاپ نمی‌شد و نیز امکان سانسور مطالب آن از سوی بعثی‌ها نبود لذا اطلاعات کاملتری نسبت به تلویزیون عراق دراختیار بچه‌ها قرار می‌داد خصوصا برای اسرای اردوگاه مفقودین که از امکانات خبری صلیب سرخ جهانی هم محروم بودند مخصوصا اخبار پیرامون جنگ و اوضاع داخلی کشور.
یادم هست در این نشریه هرجا به واژه خلــیج فـــارس اشاره شده بود توسط بعثی‌ها با خودکار خط زده و کلمه جعلی آن درج گردیده بود.

... ادامه دارد
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی