وبلاگ برزخ تکریت ( انتهای کانال ... )

خاطرات آزاده اصغر حکیمی مزرعه نو

خاطرات آزاده اصغر حکیمی مزرعه نو
تکریت 11 - اولین اردوگاه مفقودین و مخوف ترین اردوگاه اسرا

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قسمت 87 -  مسوولیتها و تکالیف -۱

يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۳۲ ق.ظ

 مسوولیتها و تکالیف -۱

 

هر آسایشگاه دارای یک مسوول بود که وظیفه ایجاد نظم و مقررات داخل و بیرون آسایشگاه را به عهده داشت و به هنگام اخذ آمار و فرمانهای نظامی کار فرماندهی گروهان را بازی می کرد.

اولین مسوولین آسایشگاهها هم تا آنجا که بنده اطلاع دارم توسط خود عراقی‌ها تعیین شدند که معمولا افراد سختگیری بودند و معیارهای مورد نظر عراقی ها را دارا ولی به هر حال آنها هم اسیر بودند و کم و بیش هوای بچه ها را داشتند و کج دار و مریز  باید خواسته های بعثی ها و بچه ها را تواماً برآورده می کردند.

البته به استثناء چند نفر خود فروخته‌ی نادان که معرف حضور همه اسرای تکریت یازده هستند که محیط را برای بچه ها اسارت در اسارت کرده بودند.

 این مسوولیت بنا به شرایط و موقعیتهای مختلف دست بدست می شد و تقریبا بعد از آتش بس عراقیها راحتی و آرامش خودشان را در همراهی با خواسته های بچه ها در این مساله دانسته و لذا بعضا در مقطعی با مشارکت خود بچه‌ها و هماهنگی عراقی ها مسوولین آسایشگاه تعیین می‌شدند.

آنچه ذکر شد  نظر و دید شخصی بنده است و همچنان که گفتم هر آسایشگاه دنیای متفاوتی برای خودش داشته و قطعا فضای داخل هر آسایشکاه را  با یک دید و نگاه نمی شود ارزیابی کرد.

به هر حال قبول مسوولیتی که از یک طرف باید باب میل دشمن عمل کنی و از طرف دیگر جمع آسایشگاه را راضی نگه داری  انصافاً تدبیر زیادی می‌طلبید.


لذا نام بردن از افراد و قضاوت در این زمینه کاری بس دشوار است.

از میان مسوولین آسایشگاهها بودند  عزیزانی که انصافا عملکرد خوبی داشتند و با مدیریت صحیح باعث کاهش آلام بچه ها می‌شدند و معرف حضور همگان هستند.

اگر در مقطعی عراقی‌ها به خودشان مشغول می‌شدند و فضای بازی ایجاد می شد ، توقع بچه‌ها نیز زیاد شده و برآورده کردن سلیقه‌های مختلف دردسر ساز می شد که البته باز بستگی به ترکیب جمعیتی آسایشگاه داشت که مثلا همه از یک طیف باشند یا گرایشهای مختلفی که به هر حال طبعیت هر جامعه ‌ای  است .
بعثی ها هم بر همین اساس اجازه نمی دادند این ترکیب یکدست باشد و در مقاطع مختلف افراد را جابجا می کردند تا ما به خودمان مشغول باشیم و بهتر ما را کنترل کنند.
البته یک دست بودن جمع یک آسایشگاه باعث رکود و وجود طیفهای مختلف 
باعث شکوفایی و رشد بچه‌ها می شد.

فی المثل آسایشگاه سه که از ابتدا توسط بچه‌های حزب اللهی شکل گرفته بود بعثی ها را بر آن داشت که بارها ترکیب آن را بهم بزنند ولی بعد از مدتی می دیدند آنکه تاثیر پذیرفته افراد جدید بوده اند البته این بدان معنی نیست که همیشه افراد جدید یا انتقالی مشکل داشته اند.
گروهبان کریم که مدت زیادی مسوولیت بندهای یک و دو را به عهده داشت علنا اعلام کرد که آسایشگاه سه دانشگاه است و لذا بعضا علیرغم اهدافشان افرادی را جهت اصلاح به معنی واقعی به این آسایشگاه منتقل می کردند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی